CITAT (Sommartorparn @ 22-02-2005, 10:19)
Alltså, dom står i en rad mitt ute på den skånska slätten. Får sol från alla håll. Men flagningen har huvudsakligen varit på syd/sydvästra sidan av stammarna.
Intressant och svårbestämt fall! Jag garderar mig med att ställa upp ett antal faktorer som kan vara orsaken. Det är inte säkert att vårsolen är den största orsaken till flagorna och sprickorna, men det kan defenitivt ha bidragit till det hela. Gödsling med konstgödsel är väl inget jag skulle rekommendera direkt vid plantering, då är vatten betydligt viktigare. Mycket väl kan gödslingen ha bidragit till att tillväxten skett så fort att celluppbyggnaden blir riktigt hunnit med. När sedan ytterliggare spänningarna kom som en följd av temperaturskillnaden mellan vårnatt och värmande vårsol (syd-sydväst) kan sprickor mycket väl ha uppkommit.
På Alnarp satte vi på försök ett antal (ca 20 st) "störar" ned i marken av Salix viminalis (Korgvide). Dessa tog sig bra och det jag fick lära mig då var att det var viktigt att "blenda" dem, d.v.s. skära bort alla knoppar som hamnar under jorden eftersom det rotbildningen blir enklare då. Samtidigt märkte vi tydligt att de som vattnades tog sig fortare än de ovattnade. Vidare har jag märkt från att studera många som gjort levande salix-staket i sina trädgårdar att de nyetablerade plantorna är mycket känsliga för konkurrens från gräs. Jorden närmast bör därför vara öppen så att nederbörden lätt når plantornas rötter. När plantorna väl har tagit sig växer rötterna snabbt och hittar vattnet bra.
Mitt tips är att sätta upp något skydd mot vårsolen, samt att sköta etableringsbevattningen och hindra gräskonkurrens. Skydd mot vårsolen kan vara allt i från en amväxt som skuggar de värst utsatta delarna av stammen till vit plast som reflekterar ljuset. Om allt stämmer, är min gissning att det lyckas. Fler förslag?