Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När kan jag börja använda växthuset?
          Lotta
          Inlägg 14-03-2003, 20:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 70

Har fått ett pytteväxthus som står mot en husvägg som vetter mot ostsydost,, zon 3 (tror jag). När kan jag börja flytta ut plantor/ så i det? Jag ska odla några perenner, rosenskära, sommarmalva, gladiolus, kanna, pelargoner och tomat. Tänkte att jag kanske kan täcka över det med ett täcke på natten.
          Tack/ Lotta

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-03-2003, 22:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tomater kan få frostskador när det går under +7-8C så de brukar man förkultivera inomhus och plantera ut när det börjar bli lite varmare om natten. Pelargoner brukar klara temperaturer nedåt ca +5. Cannor brukar gilla värme så de vill nog troligtvis ha temperaturer på åtminstone +10-12C. Även när det gäller gladiolus brukar det vara bra om det har blivit lite varmare.

Rosenskära har jag direktsått på friland i slutet av april-början av maj här i zon 2 och det har gått bra. Sommarmalva borde även den gå att direktså i slutet av april eller maj i zon 3.

När det gäller perenner så beror det på vilka perenner det är, är det perenner som kräver kallstratifiering så kan det kanske vara lite sent att så nu det är ju ganska varmt om dagarna.

Har du jordbäddar i växthuset så brukar man kunna så en del grönsaker direkt när jorden reder sig ex. sallat och rädisor brukar klara av att gro i ganska kall jord, sockerärtor går också bra bara det är +5C i jorden.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 06:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon