Rönnsumaken är först och främst en värmeälskande lignos som utvecklas bästa av mycket sol och vindskyddat läge, helt sant.
I härkomstlandet nordamerika är dess naturliga ståndort solbelysta skogssluttningar och skogsbryn i områden med varm och fuktig luft. Sumaken är dock relativt anpassningsbar när det gäller jordförhållanden och jorden behöver alltså inte vara näringsrik, men det är klart ingen nackdel om jorden är näringsrik. Helt klart tycker den inte om att stå i blöt jord.
En lämplig växtplats bör därför vara därefter och framför allt väldränerad. Det finns många rönnsumakar som står i medeltung (men ändå relativt väldränerad) lerjord i Skånska trädgårdar och klarar sig bra så länge de står i soligt läge. Tyvärr har många placeras alltför skuggit vilket ger sumaken ett ganska spretigt och glest växtsätt. Jag kan inte påstå att jag blir riktigt klok på rotskottsspridningen. I vissa lägen har jag sett sumakar står i väldigt gynsamma lägen och skjuter mängder med rotskott. I andra, mindre gynsamma lägen har jag sett samma sak, även om den övriga tillväxten är ganska blygsam.
Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att rotskottsspridningen hos Rönnsumak beror mer på goda förhållanden än på dåliga. Vad tror ni?
--------------------
|