CITAT (renate @ 23-02-2005, 12:19)
Ny dag, nya bilder.Murvel på första parketten och Olivia i sängen efter den första promenaden i trädgården.
Hihi - Olivia har "gått klart". Det lyser om henne, gosigt nerbäddad som hon är. Var det kallt ute?
Det är
uuuuundeeer-baaara foton, av många olika slag och sorter. Inte bara djuren, utan även bilderna.
Gillar Flowers svarta kattbild (Mauen) med de magiskt brinnande ögonen. Inte undra på att katten ibland ansetts vara förbunden med både häxor och trolltyg och annat.
Saknar fler bilder på hästar, och kossor

!!
De finns bland odlas medlemmar, det vet jag.
"Vildhästarna" i Dartmoor, är kanhända dartmorrponnys? (Vet inte om de har så många olika färger).
Kurdt är grönsaksätare, okej, men jag är fullständigt "grön" när det gäller den sortens ödlor - så jag befinner mig fortfarande i farozonen

.
Skillnad på kaniner och harar, ja det finns det många. Det är lätt att se skillnaden "live". Det där med de svarta öronspetsarna visste jag inte, vi har inga vildkaniner här. Bara de lössläppta förvildade inne i Stockholm, som oftast är svarta och är mindre än vildkaninerna.
Den genetiska skillnaden mellan harar och kaniner, är inte så stor att de inte kan få ungar tillsammans, men tillräckligt stor för att de ungarna i sin tur inte kan få ungar alls.
Hur det går till när de får "hybrid-ungar", det vet jag inte. Verkar lite kinkigt, tycker jag.
För trots att kaniner och harar är så lika utseendemässigt, är deras livsvanor radikalt olika.
Harungar föds färdigpälsade, med syn och hörsel och skuttförmåga klar från början. De pluppas ut lite här och var av mamma hare, som sedan lämnar dem att ensamma trycka på sin gömselplats på någon äng, åker eller gräsmatta.
Kaninungar föds blinda och hårlösa och hjälplösa, i en grävd håla som mamma kanin boat ordentligt med lösryckt päls från sig själv. Där ligger hela kullen samlad, och liksom kattungar tar det nån vecka drygt, innan ögonen börjar öppna sig.
Harungar föds alltså "färdiga", som en fölunge.
Och kaniner föds hjälplösa, som en kattunge.