Å jag skulle inte valt bara en ros...
Hos mig vill jag inte heller att rosorna ska paradera eller stå i givakt, de får gärna spreta lite buskigt och bli frodiga. Förra året fick jag rosfnatt från att ha behandlat alla rosor ytterst rudimentärt i 10 år.
Rose de Rescht spanade jag in på flera ställen och satte jag hos mig i våras, de har många små blommor som doftar ljuvligt, illar fint i rött och vissnar genom att fälla blombladen. Blommorna verkar tåla regn också.
Ghislaine de Feligonde är en mycket långblommande ros här i zon 3, den verkar strunta i de första frostarna och den har märkliga men helt naturliga färger. Knopparna lyser i gult, rött och vitt, sedan slår den ut i vitt men behåller skimmer av rött och gult. Varje ros har sin egen nyans. På bild kommer detta inte riktigt fram. Trevlig stark doft hos mig. Inte så stora blommor, snarare som R de Rescht. Busken kan bli stor, iallafall hög har jag sett på dem som spaljerat upp den.
Louis Bugnet är en helt annan sort, mer lik rugosorna, men har ett mycket mörkare , distinkt bladverk och en större blomma som slår ut i vitt med lila strängar på yttre kronbladen. Doftar härligt och om jag inte minns fel så kom det rugosaformade nypon efter blommen på min.
Louis Odier är en trevlig rosa ros som doftar starkt och remonterar. Hos mig är den ung, men jag har sett ett par exemplar som växer lite yvigt med pigga blommor som tittar uppåt. Nypon tror jag inte den får alls, och inte vet jag hur den beter sig i regn.
Frankfurt uppfyller inte dina krav på remontering eller doft, men ujanimej vilket skönt lövverk den har på hösten, och fina nypon också. Om inte min är felmärkt så är den, Single Sherry (stor buskros med enkla dundersköna blommor med doft och silvrig baksida) och Pimpinellrosen Finlands vita ros de som står för färgprakten hos rosorna om hösten. Frankfurt fick lysande guloranga blad med oranga stora nypon tidigt och stod så långt inpå snön, pimpinellen får illröda och oranga blad som mäter sig med alla annan höstprakt i rött, single sherrys grenverk lyser i rött hela vintern och behåller sina svarta nypon länge.
--------------------
|