CITAT (Susanna @ 28-02-2005, 20:40)
Har ni några lästips till oss nybörjare?
Jag har tre rosor i trädgårnden i skåne, tyvärr har det blivit lite bortglömda när jag byggt upp köksträdgården. Jag har inte gjort något med dem, varken klippt eller gödslat...(kanske blir jag utslängd ur rosträsket nu

)...hur tar jag reda på hur just dessa rosor ska skötas?
Ett säkert kort är att gödsla! Finns speciella rosgödsel eller kogodsel går också bra. På våren. Ej senare än midsommar. Det kan du göra utan att veta vad rosen heter. Rosen mår också bra om du i början av sommaren lägger tjockt med gräsklipp runt omkring dess fot.
Sen det där med klippning. Ett säkert kort är att klippa bort sånt som är dött eller dåligt. Om den har ett buskigt växtsätt så kan man behöva glesa ut genom att ta bort dom äldsta grenarna. Har dom ett mera spretigt växtsätt så kan du ta bort veka skott och korta in dom andra straxt ovanför ett öga. Spara 3-4 ögon på varje sidogren. För att göra den perfekta beskärningen så är det bra att veta vad det är för rosor. Men lite utgallring och inklippning av skott kan du nog göra redan i vår. När björkarna har musöron sägs det, men då grönskar redan mina rosenbuskar. Jag brukar oftast göra det tidigare när det passar mig. En frostknäpp kan göra att någon av dom sparade skotten fryser in. Å andra sidan är det inte hela världen. Det är inte heller alla år dom får någon beskärning.
Det är mycket man kan ta lätt på när man har rosor i Skåne. Särskilt om man har trädgårdsjord med lera i botten. Det gillar alla rosor. Däremot är det svårare när man har sandjord. Men det finns rosor som trivs där också. Mina rosor har fått gödsel vissa år, andra inte. Är det väldigt torrt på sommaren kan man behöva vattna. Dom överlever om man inte sköter dom, men med lite omvårdnad blommar dom bättre. Har jag möjlighet brukar jag spruta såpa på bladlössen när dom vill äta upp blomknopparna och knipsa bort skott med vecklarlarver som annars kaläter busken. Jag har aldrig kupat eller täckt mina rosor. Men å andra sidan har jag inga sorter som betecknas som "känsliga". Man besparar sig en del arbete genom att undvika känsliga sorter.
Om du bara har tre rosor så är det mycket troligt att de är någon av de vanligare. Jag identifierade alla mina rosor genom att bläddra i en liten tunn bilderbok som jag köpt på loppis. Sedan dubbelkollade jag genom sökning på nätet. Har du kamera kan du lägga ut en bild här. Du kan också bläddra igenom Allt om Trädgårds roslista från A till Ö. Och följa diskussionerna på deras Rosforum.
Här hittar du lästips för nybörjare:
http://www.konsum.se/includefiles/MODULER/...ip&nyhedid=4525