Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äng till land, Hur göra äng till trädgårdsland?
          krullan
          Inlägg 03-03-2005, 10:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 5 101

Har jordfräst en plätt av en stor, traditionell äng, för att anlägga trädgårdslandet där vid vår stuga i zon 5 i Västergötland. Marken är mycket mager, vad det nu är, mo, mjäla, vad kan det heta. Ljus jord, inte precis sandig, utan bara torr och mager. Funderar på att sätta kanter, något upphöjda, för att undvika allt gräs och blommor runt om. Men hur förbättrar jag egentligen? Kalkad, gödslad torv och lokal kogödsel funderar jag på. Men med de nya gödseltankarna är det ju mest flytande gödsel hos bonden och antagligen inte så mycket halm i. Täckodling hade jag inte tänkt mig. Men bör jag även lägga i sand eller rent av färdigköpt matjord (köpte lite i våras men det var så fruktansvärt mycket ogräs i den jorden).
          Försår och sår direkt väldigt mycket. Men när gödslar man i förhållande till sådd/plantering? Läste att man kan göra djupare fåra och fylla med såjord för att skydda fröerna, men kan det hindra gödselpåverkan särskilt länge när man vattnar?
          Har mest tänkt mig rotsaksodling.
          Tacksam för svar!
          Krullan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tesa
          Inlägg 03-03-2005, 14:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Skall du odla rotfrukter så ska du helst inte ha färsk gödsel...då är det bättre med ordentligt brunnen så kletgödsel från en gödselbassäng funkar inte så bra...och är inte så trevligt att hantera heller...
          Men många bönder har lösdrifter till ungdjuren som går på djupströbädd av halm...de lägger ofta dem i stuka på ett gärde där de bränner bra innan de sprider ut dem på åkern...
          Så det brukar allt finnas mer gödsel på gårdarna än det som finns i brunnarna..så det kan allt löna sig att fråga...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 19:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon