Jag gillar lummigt, woodland, men även mycket blommor så det är inte direkt en sparsmakad japansk trädgård för min del. Alltså gillar jag träd
Tänk på att inte plantera dem för nära hus eller tomtgräns, annars kan grannen stympa dem. Och kolla upp hur stora de kan bli, vilken grundstam(ger olika höjd). Jag tycker det är jättebra att ha en ritning för det är så lätt att plantera för tätt eftersom allt ser så litet ut när man gräver ner det. På ritningen ritar jag in det i "färdig" skala. Sen kan man ha buskar under träden, de stör inte när träden blir större och det ser inte så magert ut när träden fortfarande är små. Men sätt inte för nära, trädet måste få plats och näring.
Alla fruktträd tror jag vill ha sol. Fundera på vad du vill ha. Plommon, körsbär, persika, äpple, päron, och vilken sort. Kolla upp om sorten är självfertil eller om den behöver en "make", eller om det finns pollinerande träd hos grannarna.
Det är bäst att inte ha gräs som man måste klippa runt stammen, eftersom det lätt (i princip alltid) blir stamskador av närgångna klippare. Stenar, eller någon marktäckare passar bra tycker jag. Tänk på fallfrukt, om ni vill röja innan ni klipper gräs, eller ha något annat under träden.
Vi har 7 äpple+1 päronträd längst ner i trädgården. Jag ska göra en stig emellan och har myskmadra som marktäckare , med narcisser på våren.
Tänk gärna i olika höjder med träd, buskar, perenner och marktäckare.