Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "Föryngringsbeskära" korallkornell, ...de är ju de röda grenarna jag vill åt
          Ann i Göteborg
          Inlägg 01-03-2005, 19:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem nr: 580

Hej

Gamla korallkorneller ser jag lite varstans i offentliga och privata odlingar. De har allt som oftast beskurits à la häcksaxmetoden och har fula intorkade bruna grenar och gamla tjocka halvröda stammar. Det är ju 2-5-årsskotten som är som vackrast - tycker jag!

För att hålla en buske vackert rödgrenad, var på plantan lägger jag snittet och när i tiden?

P.s. så tuggar rådjuren på den färskaste skotten så det tar tid att få fram nya långa illröda. D.s.

--------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 06-03-2005, 13:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Kornellerna ingår i ett stort släkte buskar och flerstammiga mindre träd. Här är exempel och några bilder:

Korallkornell Cornus Alba 'Sibirica'

Körsbärskornell Cornus mas (en av mina favoriter bland småträden, blommar i illgult och mimosadoftande mycket tidigt på vårvintern)

Gullkornell Cornus alba ssp. stolonifera 'Flaviramea'

Blodkornell Cornus alba 'Kesselringii'
          CORNUS ALBA 'AUREA' GULDKORNEL maj-jun gulbrokiga blad vit 1,5-2,5 m I-IV CO
          CORNUS ALBA 'ELEGANTISSIMA' VITBROKIG KORNELL maj-jun röda grenar vit 1,5-2 m I-VI CO
          CORNUS A 'ELEGANTISSIMA' SOLITÄR VITBROKIG KORNELL maj-jun röda grenar vit 1,5-2 m I-VI 175-200
          CORNUS ALBA 'GOUSCHAULTII' GULBROKIG KORNELL maj-jun röda grenar vit 1,5.2 m I-V CO
          CORNUS ALBA 'IVORY HALO' VITBROKIG KORNELL maj-jun röda grenar vit 1,5-2 m I-V CO
          CORNUS ALBA 'SIBIRICA' KORALLKORNELL maj-jun röda grenar vit 2-3 m I-VI CO
          CORNUS ALBA 'SIBERIAN PEARLS' PÄRLKORNELL maj-jun vita bär vit 2-3 m I-VI CO
          CORNUS ALBA 'SIBIRICA VARIEGATA' VITBROKIG KORALLKORNELL maj-jun röda grenar vit 2-3 m I-IV 40-50
          CORNUS KOUSA 'CHINA GIRL' KINESISK BLOMSTERKORNELL maj-jun gräddvit 2-3 m I-II(III) SOLITÄR
          CORNUS KOUSA 'CHINENSIS' KINESISK BLOMSTERKORNELL maj-jun gräddvit 3-5 m I-III SOLITÄR
          CORNUS SANG. 'MIDWINTER FIRE' SKOGSKORNELL maj-jun orangegula grenar vit 1,5-2,5 m I-V CO
          CORNUS SANG. 'WINTER BEAUTY' SKOGSKORNELL maj-jun orangegula grenar vit 2-3 m I-IV CO
          CORNUS SANG. WINTER FLAME SKOGSKORNELL maj-jun orangegula grenar vit 2-3 m I-IV CO
          CORNUS STOL. 'FLAVIRAMEA' GULLKORNELL maj-jun gulgröna grenar vit 2-3 m I-VI CO
          CORNUS STOL. 'WHITE GOLD' GULLKORNELL maj-jun vitbrok.blad vit CO

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon