CITAT (netaave @ 06-03-2005, 22:05)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 06-03-2005, 18:19)
Jag är faktiskt så hemsk att jag skulle helst vilja se att bara svenskar skulle få delta i Vasaloppet och helst också vinnas av en mas!
/Gunvor
Det vågade jag inte ens skriva!
Det är något visst med Vasaloppet, det har ju tillkommit med anledning av en historisk händelse i Sverige. Det är bland det svenskaste som finns lika med Hälsingehambon, Vätternrundan m.m.
Varför??? Varför är vi svenskar sååå rädda för att vara stolt över vårt land och våra landsmän?????? (inkluderat alla invandrare)
Jag tycker att det har gått för långt...detta att alltid och i alla sammanhang försöka så mycket som möjligt likna andra nationaliteter och ta deras seder...annnars betraktas man som mer eller mindre rasist.
Inte sjutton kräver svenskar som flyttat till arabländer, att araberna ska äta pitepalt och ha stringtrosor...dricka absolut vodka och sjunga snapsvisor.
Kanske hamnar jag alltför långt ut från ursprungsfrågan men jag har på TV och i radio hört "nysvenskar" som säger att de inte kan förstå varför vi skäms så över vårt land och folk....och det undrar också jag.
Vasaloppet ...visst satt jag framför TV:n...trots att jag inte är speciellt sportintresserad...men detta hör liksom till traditionerna och den rafflande slutspurten... den fick till o med mig att hålla tummarna, hejja på och slutligen smått svettig konstatera att Oscar Svärd vann