CITAT (Felix matte @ 06-03-2005, 23:09)
CITAT (Tesa @ 06-03-2005, 19:32)
Ibland nångång så kan jag undra om jag missar nåt eftersom jag inte är religiös...alla som är "uppfyllda" ser ju så saliga ut och de klarar allt elände som de råkar ut för eftersom "Gud var där med mig"...eller "jag kände Guds närvaro"...
Eller är det så att de bara flyr...att de måste ha nåt att hålla i för att de skulle falla annars...
Kanske är det jag som är stark som klarar mig utan det stödet???
Det du beskriver har jag inte mött..."uppfyllda och ser saliga ut...klarar allt elände de råkar ut för osv.."
Var har du träffat dem?
Att generalisera och stoppa alla "troende" i samma säck... Det är väl ungefär som att påstå att alla svenskar är kvinnomisshandlare, våldtäcktsmän, barnmisshandlare, mördare. skattefifflare osv.....

Jag vill absolut inte dra alla över en kam...
...det finns så många, många olika sätt att förhålla sig till sin religion...en del blir frälsta andra har det med sig från födseln...en del finner styrka i religionen andra finner den tyngande och grym och tror av ren rädsla...
Men det finns även de som är varmt och innerligt troende och det är dom jag kan tycka ser "saliga" ut...
Jag har en granne som är pingstvän och hon håller andan uppe med sin gudstro trots att hennes dotter dött och sonen är deprimerad och maken svårt sjuk...
Jag såg på TV det där paret som varit kidnappade och fångna i flera månader i Asien nånstans...och hon hänvisade gång på gång till att gud gav henne styrka....och hon var definitivt en av de som går omkring och ser salig ut....
Annars håller jag nog mycket med Copycat...det verkar ofta mer vara fråga om hjärntvätt än om äkta övertygelse...särskilt inom sekter som inte tillåter att man ens utsätts för andra religiösa intryck än de egna...
Nä...jag är inte troende över huvudtaget...men det hindrar mig inte från att fundera på hur det skulle kännas att vara det eftersom man då har helt andra referensramar än jag har....
Om inte annat så bara för att förstå hur andra ser på världen genom sina ögon....