Grejen med jämställdhet är väl att alla har lika rättigheter och inte diskrimineras pga av kön.
Så klart är alla unika, det har man ju fått höra ända sedan man började skolan. Jag tror inte att kvinnan ska bli som mannen. Det finns ju ingen stereotyp som vandrar omkring på jorden. ALLA ÄR JU OLIKA!
En annan sak. Läste i Ta betalt av Moa Elf Karlén och Johanna Palmström ett exempel: Tjejer som startade en jämställdhetsgrupp på sin skola. "Någon kom på att jag skulle kallas pojken. Det sades att jag ville att kvinnor skulle behandlas som män och då skulle ju jag behandlas som en kille och därefter bli kallad pojken. Helt självklart. Killarna i klassen tyckte det var jätteroligt. Nu blev jag knuffad på, bråkad med och gapad på." sidan 51 i Ta betalt.
Men varför ska de ta det så, varför ska det dåliga tas upp som exempel o varför ska det va det som spiller över.
Ett annat exempel: Jag låg på mage i en bastu, in kom en kille. Jag satte mig upp och då säger killen: Nej inte behöver du sätta dig upp, bra utsikt..
Jag berättade om det här för min kusin. Hon sa att hon skulle ha svarat nåt liknande tilllbaka. Men det vill inte jag! Ska man visa sin medmännsikor respekt eller inte?! Det tycker jag. Vill slippa såna kommentarer som den killen kläckte ur sig, och vill inte heller behöva anpassa mig till ett sådant språkklimat så jag ska säga såna saker också.
|