Hej Evin!
I min nyaste trädgårdsbok, Trädgårdens rum, skriven av Christel Kvant och Heidi Palmgren, var det riktigt bra förklarat hur en trädgård ska byggas upp från "scratch". ÄNTLIGEN fattade jag hur man ska tänka, hade liksom kört fast.
Man börjar med väggarna(häck, staket od), sedan taket(trädens kronor) och golvet (markbeläggn. plattor, grus, gräs etc.) och allra sist möblerar man (Blommor och buskar od.) Men det visste ni säkert redan.
"Taket"... alltså ... Då står det så här i boken:
"Ett träd utstrålar trygghet. I dess närhet känner man sig skyddad. Mitt ute på gräset känner man sig vilsen, övergiven, uttittad. Från trädet kan man själv iaktta, behagligt tillbakadragen.
Träden är trädgårdens tak. I skydd under dess krona kan man se himlen, det ultimata taket, i glimtar.
Trädet skapar en sfär kring sig, erbjuder sitt rum. Det är här man gärna placerar trädgårdsmöblerna eller filten. Därför bör man börja med att tänka efter var i trädgården man vill ha sina sittplatser. Det är där som träden bör placeras".
Ja, det ligger väl nåt i det, inte vill man väl ställa upp utemöblerna mitt ute på "slätten", ingen mysfaktor. sen tycker jag att det är URSNYGGT att plantera annat VID trädet, kanske ett litet stenparti med trevliga saker i...
Vi ska också plantera träd och häckar i sommar, men jag funderar ju så det knakar
Det jag inte gör idag, vill jag kanske inte göra imorgon heller.