Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Paradisträd, crassula ovata, Rädda förvuxen gamling?
          Katti med torpet
          Inlägg 06-03-2005, 13:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Jag står just i begrepp att plantera om mina blommor och inser att jag har ett förvuxet fult exemplar av paradisträd. Den har stått för mörkt och har blivt ranglig. Om det går att rädda/föröka tänkte jag låta dem flytta till söderfönstret i torpstugan där jag tror den kommer att må betydligt bättre.

Tål det (hård) beskärning?
          Kan jag använda det avskurna som sticklingar?
          Hur hanterar man suckulentsticklingar, skall de torka innan man stoppar ner dem i jord eller ej?
          Tar man en stamdel eller bara ett blad som stickling?

Många frågor men hoppas på er hjälp för att rädda den
          wub.gif

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          evalisa
          Inlägg 09-03-2005, 14:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 5 086

Jag har klippt ner flera stora paradisjättar i mina dar speciellt sådana som varit ganska rangliga. Oftast när de blir rangliga så blir grenarna långa och tunna med väldigt lite blad vilket ser ganska trist ut eftersom man brukar vilja ha dem täta och fina.

Ett tips är att klippa ner den jättemycket så att det mest bara är stammen plus kraftiga fina grenar kvar med möjligtvis några täta bladexemplar. Den ska alltså kunna stå av sig själv utan att tippa. Låt den stå fritt och soligt och vattna regelbundet men inte för mycket eftersom det finns ganska få blad som kan absorbera vatten vilket kan leda till att stammen ruttnar inifrån. Dom verkar även gilla att stå i ganska små krukor.
          Fördelen när du klippt ner den så mycket är att det brukar titta ut nya skott längre ner på de tjocka grenarna som tidigare var bladlösa vilket kommer att göra kronan mycket tätare. Det kan även titta ut några skott på stammen men de kan du bara ta bort så kommer de sluta att växa där.

Att tänka på när det gäller paradisträd är att de har en förmåga att verkligen vrida sig efter solen och alltså luta sig mot fönstret det står i. Var därför noga med att rotera det regelbundet för att undvika att det blir snett och inte kan stå av sig självt utan att krukan tippar.

Självklart kan du sätta både sticklingar och enstaka blad även bitar av stam (kan ge ganska roliga små träd). Men bara blad tar ju rätt lång tid innan det blir något av så försök att klippa så stora rejäla sticklingar du kan. Det funkar både att lägga dem att torka för att sedan plantera dem, att sätta dem i vatten och vänta tills de fått rötter eller bara trycka ner dem i jorden. Att torka dem eller vänta på rötter brukar vara säkrare men jag brukar tycka det är lungt att bara trycka ner dem så länge man inte vattnar dem så mycket i början.

Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 07:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon