För knappt en månad slog jag till och köpte en popcornmaskin. Påverkad bl.a. av synpunkter i den här tråden satsade jag på den dyrare "märkesmaskinen", den som det står Nordica Big Popper på, och inhandlade den över disk i närmaste elaffär.
Hitintills tycker jag nog att maskinen överträffar mina förväntningar - snabb och effektiv är den. Jag har säkert kört minst ett tjugotal "laddningar" i den redan. Faktiskt går det nog lite
för snabbt och lätt för att det ska vara bra för figuren.
Så här brukar det kunna gå till: Mindre än en kvart innan något bra tv-program att mysa till börjar skaver jag av lite smör och lägger i maskinens "panna". När maskinen smält smöret och omrörning spridit ut det, häller jag på ca 1 dl corn, sätter på huven, kupan och efter några minuter börjar "fyrverkeriet" innanför. Nästan lika underhållande att iaktta som den pedagogiskt åskådliga mekanismen i de där gamla jukeboxarna.
Efter ytterligare några minuter tystnar poppandet, jag väntar en extra halv minut, stänger av, vänder maskinen uppochner så att de färdiga popcornen stjälps upp i kupan som en skål... och saltar "efter behag".
Och så är det bara att ta plats framför tv'n och frossa!
Som sagt, maskinen överträffar mina förväntningar, men jag tycker det verkar som om andelen "blindgångare" ökar kraftigt om man försöker sig på att poppa mer än en dl korn i taget. Antagligen sprätter poppande korn då upp en del opoppade korn som sedan inte kommer ner igen på pannan, och därför förblir opoppade. Har fler märkt det?