cic: jag redigerade inget särskilt. Dessutom så vet jag inte vart du fick det ifrån att jag tycker att det är orealistiskt att vilja förändra världen, det var inte alls det jag skrev eller menade. Jag tror på att man ska jobba för att förändra världen, men inte utifrån önsketänkande, utan snarare utifrån ett realistiskt perspektiv.
Och invandrare kan man faktiskt inte använda som benämning för alla med annan etnisk bakgrund, för det finns MÅNGA som inte valt att "invandra" utan blivit tvungna att FLY, så som Stig Dagerman säger "jag valde inte flykten, flykten valde mig" dvs. de valde inte flykten utan flykten valde dem. Samtidigt kan man ju undra, vad kallar man flyktingar vars barn är födda i Sverige för? Hela mitt syfte med den här frågan var för att jag själv är vad man i dags läget kallar för "invandrare", men jag är inte alls tillfreds med den benämningen eftersom mina föräldrar inte hade något annat val än att fly till detta land, och jag har hört ordet nysvensk allt mer o mer.. och då ville jag veta vad ni tycker om det ordet. Ja, det är lätt för er som säger att man inte ska placera folk i fack, MEN faktum är att man alltid blir placerad i fack. Det är så verkligheten är, och då vill jag inte bli placerad i fel fack.. så som jag tycker att invandare är fel fack för mig. Aja, strunt samma jag har väl delvis fått svar på min fråga beträffande vad ni tycker om ordet "nysvensk".
--------------------
"Be the difference that makes the difference, you are the difference"
|