Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Örtagård, nybörjare
          Zappa
          Inlägg 11-03-2005, 09:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 1 777

Hejsan!

Jag är nybörjare inom detta med örter och kryddor och nu tänkte jag att jag skulle odla lite egna kryddor på min balkong. Timjan, rosmarin, basilika, de vanligaste eftersom de är vansinnigt dyra hós oss att köpa i butiken...ca 4 € sad.gif

Men nu till ämnet...

tänkte driva upp dem först i ett litet miniväxthus som får stå på köksbänken, funkar det månne? Sen tänkte jag plantera om dem i större krukor eller har ni andra råd... vill eg veta allt om hur ni har gjort osv....

Hoppas på svar!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          sanna
          Inlägg 12-03-2005, 14:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Hej Zappa!

Tänk att det är så dyrt på Åland! Är det "Kantarellen" i city du handlar på, då wink.gif ? Tillbringar varje sommar i Ålands underbara skärgård och har faktiskt reagerat på att allt blev så mycket dyrare efter eurons införande...det känns så i alla fall, rätta mig om jag har fel.

Hur som helst. Jag antar att du med kryddor menar de här snabbuppdrivna kryddorna i små plastbyttor som man kan köpa i den vanliga livsmedelshandeln, alltså? Det lustiga är att jagför några dagar sedan reagerade på att just de kryddbyttorna var så billiga (!) i min livsmedelsaffär. De tog 12:90 på extrapris, men vanligtvis är de inte så otroligt mycket dyrare - kanske 15:90 eller så. Det fanns allt möjligt: timjan, basilika av olika sorter, oregano, mejram, persilja etc etc. Mitt förslag är att du kanske ska ta båten över till Stockholm och bunkra lite kryddor här hos oss i Bananrepubliken...? smile.gif

Annars är det väldigt roligt att dra upp plantor från frö! Och det är alltså hög tid just precis nu. Många kryddor tar god tid på sig. Använd ditt miniväxthus, se till att fröna har det varmt under groningen. När de har tittat upp är mycket ljus det allra viktigaste. Jag odlar inomhus på vinterhalvåret och kan just nu skörda av min egen sallad, persilja, körvel, gräslök, ruccola och timjan. Det mesta i kryddväg går att odla inomhus - prova dig fram!

Sanna

--------------------
          Sanna!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 23:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon