Vilken kul omröstning!
Till trådskaparen; Vet att det bara finns 10 alternativ och att du därför skrivit marsvin/hamster på samma alternativ.
Ville bara reda ut missuppfattningar som många har, att dessa djur nästan är identiska. Många tror att jag har "hamstrar", eller "kaniner". Många verkar inte veta vad marsvin är!
Kort jämförelse;
Hamstrar är nattdjur, är ca 5-10 cm långa och väger runt 100-200 gram. De lever oftast ensamma, är allätare och har därför inte ett utvecklat "språk". De gillar att gräva, och samlar mat i sina kindpåsar. Medellivslängden är 1-2 år.
Marsvin är dagdjur, är ca 25-30 cm långa och väger mellan 1-2 kg. De är flockdjur, och har ett utvecklat språk för att kunna kommunicera med varandra. De är strikta vegetarianer, och medellivslängden är 5-8 år.
Obs! Detta inlägg är inte riktat mot trådskaparen, utan till alla missuppfattningar jag stött på hos många människor...
Jag har själv haft hamster när jag var liten, men skaffade sen marsvin, vilket jag fortfarande har! Persoligen föredrar jag marsvin starkt. (Min uppfattning: )Hamstrar är små, sover hela dagarna, kan knappt sitta still i handen, springer i hjul på nätterna som gnisslar

. Marsvin är stora och mjuka, pratar och skriker, känner igen människor, är gosiga och sover i ens famn...