Hej Hannele,
Som du ser gallrade jag bort en hel del vattenskott också förutom de som hade välriktade sidogrenar som jag "riktade". Jag tog så många som jag bedömde jag kunde utan att nya skulle bildas, och året därpå hade trädet utvecklat de grenar det fått behålla utan att spruta nya.
Förr kortade jag in vattenskott och långskott mer. Nu väntar jag hellre ett år på att det kommer sidogrenar, och kortar in dem genom att ta bort toppen och spara sidogrenen då. Detta kan innebära att jag året därpå kan beskära längre ned än jag gjorde första året.
När man kortar in över knopp och inte sidogren på vattenskott, och särskilt på våren, stimulerar man dem att pinna uppåt ett år till, utan att utveckla sidogrenar. Det är iallafall min erfarenhet för de flesta äppelsorter.
Har trädet stått mer än två år som obeskuret kan man ofta korta in sidogrenen som man spar en aning, utan att den fortsätter uppåt. Men för det mesta är detta helt onödigt, denna sidogrenstopp tar man ju bort nästa gång trädet ger sidogren på sidogrenen... om du förstår vad jag menar.
Har skrivit om och fotat detta träd mer här
http://www.juniper.se/tradvard/juniperjobb3.htm.