Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> allé, Vilken sorts träd passar bäst för allé?
          åhlin
          Inlägg 23-03-2005, 07:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 5 211

Hej

Vi har precis köpt en gård på landet i Skåne. Upp till gården går det en 150 m lång väg som ligger på vår mark. Jag tycker det skulle vara väldigt vackert med en allé längs vägen.

Vad jag kan se så finns det två alternativ, antingen lind eller pil. Vad säger forumet? Finns det kanske andra trädslag som passar?

/E

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 23-03-2005, 08:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Om jag gissar rätt är den ståndort du har en blåsig, solig, näringsrik jord. Dessutom gissar jag att du har gott om plats. Därför bör här väljas ett träd som passar till denna ståndort.

Det första du bör tänka på är vad du själv vill ha för typ av träd. Rent arkitektoniskt och stilmässigt hör hamlade pilar, lind och alm till de vanligaste skånska gårdsalléerna. Alm kan vi utesluta pga osäkerheten kring almsjukan. Men du bör också fundera kring att ha ett träd som traditionellt inte planteras i lika stor omfattning men som skulle passa mycket bra in på ståndorten både artmässigt och utseendemässigt.

Pil är inget dåligt val för detta, men du bör fråga dig om du vill ha friväxande pilar eller om du tänker dig hamlade pilar. Hamlade pilar innebär ett arbete som måste utföras vartannat till vart fjärde år som kan i längden bli rätt omfattande. Vill man inte lägga ner detta arbete bör du överväga något annat trädslag.

Om du ska plantera lind bör du tänka på att välja en sort som passar för blåsiga förhållanden och det finns de sorter som är mer vindtoleranda än andra. Vanlig parklind - Tilia x europea 'Zwarte Linde' är ett beprövat och fungerande träd i alléer. Samtidigt är detta träd allmänt och relativt billigt i handeln.

Ett trädval som jag tycker du ska beakta är vanlig skogsek - Quercus robur. Denna sort har rykte om sig att vara långsamväxande och benämns inte som ett naturligt alléträd i Skåne. Att eken är långsamväxande är egentligen inte sant, utan en följd av att eken i traditionellt har planterats på magrare jordar i konkurrens med andra växtslag. Då är den långsamväxande. I en allésituation där större träd planteras på näringsrikare mark och stödbevattnas under etableringen samt inte utsätts för konkurrens av gräs blir resultatet ett helt annat. Ett träd som växer tacksamt, är friskt och lätt att beskära. Ett träd med sådana egenskaper är värt att satsa på oavsett traditioner.

Ett annat träd som du kan beakta är hästkastanj -Aesculus hippocastanum. Ett träd som klarar denna ståndort mycket bra. Tycker du inte om att castanjer ligger på marken och skräpar väljer du den fyllblommiga hästkastanjen som blommar utan att sätta frön: Aesculus hippocastanum 'Baumannii'.

Ytterliggare ett träd att betänka är Oxel - Sorbus intermedia, som är extremt vindtollerant och bildar ett fint, men inte lika ståtligt och stort träd som de övriga.

Ett träd till som man inte bör förglömma är asken och då skulle jag rekommendera en extra vindtollerant sort som heter Fraxinus excelsior 'Westhoof´s Glorie'.

Naturligtvis finns det fler träd som skulle kunna passa, men dessa sticker ofta ut en aning och det är en avvägningsfråga man måste göra. Vill jag att min allé ska se extra ordinär ut eller ska den ha ett traditionellt utseende? Jag har i förslagen ovan valt träd med nogorlunda traditionellt utseende.

Det andra du bör tänka på är att välja större träd. Kostnaden blir högre, men du har en betydligt bättre etablering samtidigt som stödbevattning naturligtvis ska genomföras samt att marken närmast stammen hålls bar och gräsfritt tills trädet är väletablerat.

Det tredje du bör betänka är att vara ute i god tid och planera och beställa träd i god tid. Ta kontakt med en större plantskola som mer än gärna hjälper dig om du är beredd att göra en större beställning. Se till att få rätt art! Allt måste inte planteras över en natt utan resultatet blir bäst om allt förbereds i så god tid som möjligt.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Inlägg i den här tråden
          åhlin   allé   23-03-2005, 07:56
          KURT   En allé skall förhoppningsvis stå där i flera hund...   23-03-2005, 08:15
          åhlin   Körsbär, det hade jag inte tänkt på. Tack för det ...   23-03-2005, 08:28
          Gossen Ruda   På Fotenäset, heter det väl, finns en päronallé. B...   23-03-2005, 10:08
          Hannele   Hörde någon som ska anlägga en nordisk allé av tal...   23-03-2005, 10:26
          åhlin   Hej Birger Tack för ett mycket matnyttigt svar. D...   23-03-2005, 10:37
          åhlin   Hej Hannele Fina bilder, tack för inspirationen...   23-03-2005, 10:42
          Big Gardener   Gossen Ruda - Jag håller väl inte riktigt med om a...   23-03-2005, 11:17
          åhlin   Tack för tipsen. Skall passa på att titta på dessa...   24-03-2005, 12:45
          krukan   På Ekerö utanför Stockholm finns en jättefin äppe...   24-03-2005, 16:55
          Hannele   Aha, tall, äpple, bok och lind är inte tillräckli...   25-03-2005, 00:17
          Cilla   Det här var en intressant tråd! Önskar jag kun...   25-03-2005, 22:53
          zaaritha   Fågelbär!   25-03-2005, 22:56
          Karin i Västergötland   Hästkastanj låter som ett läckert val; det blir en...   26-03-2005, 00:17
          Big Gardener   Hästkastanj kan vara ganska känslig vid etablering...   26-03-2005, 09:56
          Cilla   Birger - glädjande det du skriver om hästkastanj o...   26-03-2005, 18:27
          Karin i Västergötland   Birger, har kastanjer högre krav på bevattning när...   28-03-2005, 07:58
          Big Gardener   Yes, så kan man säga att det är. Hästkastanjens na...   28-03-2005, 11:04
          Karin i Västergötland   Tack Birger, hädanefter ska jag plantera kastanjer...   28-03-2005, 20:00
          Cilla   Din allé låter intressant Karin! Om du i somma...   28-03-2005, 22:03

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon