Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> sticklingsfrågor och frön, diverse frågor
          fleischer
          Inlägg 24-03-2005, 18:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 407

hej, nu är jag igång. har frösått ett hundratal grejor, tomater av olika sorter, squasch, pumpa, basilika, riddarsporre etcetera. Har använt miniväxthus, och förberett för att sätta ner i källaren under lysrör när de grott.

Men, nu står de i miniväxthus och min yta i huset är begränsad. Har därför fått stapla dem på varandra... det blir ju lite på bekostnad av ljus, men å andra sidan så ska de ju ner under rör direkt...frågan är, kommer de att gro (temperatur och fuktighet så klart kollad).

Sen undrar jag över sticklingar. Vi köpte idag "köpebasilika" i mataffären och jag tänkte ta sticklingar från dessa. Frågor: Såjord eller plantjord? Nyper jag bara av dem? På köpebasilikan är det ett antal "stängler" som går ner i jorden, alltså inte en stam med stänger ut från... ska jag bara sätta en stängel per kruka? I så fall, hur toppar jag för att få den att förgrena sig?

många frågor, men jag vet att ni är SÅ duktiga... så jag har förhoppningar om svar.

Håkan - Jönköping (Gisebo, zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-03-2005, 20:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (fleischer @ 24-03-2005, 20:35)
          men skall varje stickling bli en "egen" basilikaplanta?

Det beror på sort är det den vanliga genovesen så kan man ha en 3-7 skott per kruka men odlar man sådana sorter som ex. Mammouth som blir en basilikaplanta som ser ut att gå på steroider så räcker det oftast med bara något skott per kruka. Basilikan grenar sig där man toppar.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 20:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon