Birger - glädjande det du skriver om hästkastanj och vind! Här i zon 3 tenderar vi att behandla kastanjer som lite av exoter med höga värmekrav.
Jag ska genast ompröva och pröva att sätta en kastanj på ett ställe där jag gärna skulle vilja ha en, men valt bort den pga vind.
Tyvärr finns inte hästkastanj som E-planta, åtminstone inte i årets lista. Vi får söka efter bästa möjliga ursprung på annat vis.
Jag jobbar sällan med kastanj men i Stockholm har de varit i fokus en tid i trädkretsar pga ett utbyte som gjordes förra året av en halvallé hästkastanjer från 1906. Jag studerade undersökningarna och trädens historia och tittade igenom materalet när de fälldes. Dessa kastanjer var något i hästväg!
- För det första mycket stora förstås. Enmetersbitar dunsade i gatan som meteoriter. Tyngden i kronorna var enorm. - För det andra toppkapade minst två gånger. Övervallning och sårförsvar kring de gamla snitten var i det närmaste perfekt med mycket liten missfärgad ved. Tillväxten efter toppkapningarna var friskare, stabilare och formmässigt var återväxten mer sorttypisk än när t ex lindar toppkapas. Kastanjer som man lär sig ska tåla grova kapningar mycket sämre än så. - För det tredje växte de nära Fältöversten, ett gigantiskt inomhuscentrum på Östermalm som byggdes någon gång på 1960-talet. Då var hela gatan belamrad med byggmaskiner, rötterna kapades och skadades helt utan kontroll och eftervård. Ändå inget tecken på rotröta.
Anledningen att man tog ned dem härleddes ändå till bygget och kapningarna. Det hade uppstått halvcirkelformade små sprickor i stammarna som riskerade att knäcka träden med dess gigantiskt tunga kronor.
Dessa kastanjer och allt de varit med om fick mig att tänka att hästkastanj är ett starkare träd än jag trott. Och nu kanske de tål vind också! ;-)
--------------------
|