Nej, Boner, jag tror nog att du har satt ihop krukorna rätt. Jag har själv rätt bra erfarenheter av Orthex' krukor (fast som självvattnande balkonglådor) och ihopsättningen är ganska idiotsäker. Hur ofta fyller du på med vatten? Har du försökt låta jorden torka en eller två dagar så rötterna får luft? Eller att skrapa bort de översta två-tre centimetrarna och fylla på med färsk blomjord? Vad man också kan göra för att förbättra dräneringen i självvattnande krukor är att bottna med ett lager lecagrus eller annat grövre material. Välsorterade trädgårdsaffärer brukar också ha vermikulit och perlit i sortimentet, material som ska blandas med jorden och är bra fuktlagrare om man har törstiga växter. (Jag hör nog vad du sitter och muttrar: "Och det säger du NU!"

)
Jag skulle också föreslå ett lager lecakulor eller småsten överst i krukan. Det finns många fördelar med det: för det första är det möjligt att svampsporerna dör när de inte längre får ljus (och de växer inte på oorganiskt material), för det andra försvårar det sorgmyggornas (a.k.a. "blomflugornas") möjligheter att lägga ägg, för det tredje minskar avdunstningen från jorden och för det fjärde kan man duscha stenlagret med vatten ibland så luftfuktigheten höjs.