Birger, har kastanjer högre krav på bevattning när man planterar dem än andra träd? Övriga trädslag vi har planterat i vår blandade allé har klarat sig bättre. Det har blivit en ganska stor andel lönnar, eftersom de är enkla att gräva upp i vår skog, med sitt ytliga rotsystem. Ek tycker jag egentligen är vackrare än lönn, men de är ruskigt svåra att gräva upp i vår steniga skog. Dessutom är ekarnas toppskott nästan alltid avbetade av rådjur. Dessutom har vi planterat bok, ask, oxel, poppel, björk, som alla är uppgrävda i vår skog. Jag är ganska sugen på att plantera någon blodbok också, men det får jag köpa isåfall.
Skulle man kunna tänka sig att kastanjer borde klara sig bättre i de partierna utmed vägen där marken är fuktigare? Där har vi hittills mest satt björk, men det kanske är feltänkt? Kastanj är ju mycket vackrare än björk, om man bara kan få dem att överleva. Vägen är en halv km lång, så det finns ingen möjlighet att vi skulle orka bevattna manuellt utmed den sträckan. Vi brukar plantera några träd varje höst, för att de förhoppningsvis ska hinna etablera sig någorlunda innan sommartorkan kommer.
--------------------
zon 3-4
|