Yes, så kan man säga att det är. Hästkastanjens naturliga ståndort är solig till halvsoligt läge med näringsrik, fuktig mark. Om du har tittat på hästkastanjer inne i städerna så fungerar de ofta, men bladen blir väldigt snabbt bruna, torkar och faller av tidigt. Gå ut i naturen och leta upp en hästkastanj som står nära ett vattendrag, en damm eller annan fuktig miljö. Följ sen denna hästkastanj under året så kommer du se att bladen är kvar betydligt längre och får dessutom en mycket vacker gul färg utan bruna bladkanter.
När det gäller bevattning kan det tyckas omöjligt att stödbevattna, men det är i nästan alla fall helt nödvändigt och går ofta att lösa. Men omfattningen bestäms helt av utgångsmaterialet och tidpunkten för planteringen. Med ett bra trädmaterial, där träden är omplanterade flera gånger, och planteringen sker sent på hösten behövs inte lika mycket stödbevattning som vid vårplantering. Konsekvensen av att inte stödbevattna blir att träden etableras väldigt långsamt eller inte alls och dör efter ett tag. Bevattning säkrar trädets positiva kondition för resten av dess livstid och gör att tillväxten kommer igång betydligt snabbare. Allra minst bör man se till att trädets rotsystem inte behöver kokurrera om vattnet med gräs genom att hålla marken närmast stammen gräsfri i ett par tre år framöver.
Hur löser man problemet med bevattning? Det enklaste brukar vara att hyra en stor tank på ett par kubik med bottenmatad slang samt ett släp eller en traktor med släp. En lantbrukare brukar ha all denna utrustning. Jag har själv varit med och stödbevattnat 1,1 km ekplantering och det tog mig och ytterliggare en person knappt en arbetsdag. Om man ger varje träd motsvarende 20-30 mm vatten per bevattningstillfälle brukar det räcka. Under en säsong bör man stödbevattna beroende på nederbörden, men ett minimum tycker jag är två gånger och ju fler desto bättre.
--------------------
|