Det finns näring i såjorden men inte lika mycket som det finns i krukväxtjord/blomjord/planteringsjord.
Jag brukar inte återanvända såjorden till nya sådder/sticklingar risken för att det ska finnas svampsporer eller annat känns för stor. Själv brukar jag inte skaka av all såjord från fröplantorna när jag planterar om, jag lägger lite ny jord i botten av krukan och lyfter upp plantan med såjord och fyller på med ny jord runtom. Det som blir kvar av såjorden i lådorna slänger jag ut i trädgården.
Det brukar vara dags att omplantera när växten har fått några karaktärsblad, är det väldigt små plantor brukar man kunna vänta tills de blir tillräckligt stora för att man ska kunna hantera dem.
Planteringsjorden låter du sitta kvar på plantorna, när du planterar ut plantorna i trädgården/balkonglådan så tar du bara upp hela rotklumpen och planterar ned den. Till hösten slänger man växter och jord på komposten ifall det inte är växter som går att övervintra (eller så kan man vända ner dem i jorden). Återanvända jorden året därpå i krukor brukar inte vara så bra jorden (torven) brukar förlora sin struktur efter en odlingssäsong. Men som jordförbättring i blomsterabatten/grönsakslandet brukar gammal använd planteringsjord fungera.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|