CITAT (Virgo @ 21-03-2003, 01:25)
Så länge okunniga köper sånt elände , sålänge kommer det att finnas i handeln.
När trädgårdshandlarna säljer 5 säck för en hundring, kolla på innehållsförteckningen noga! Kan inte påtalas tillräckligt ofta.
Köp då barkmull och kogödsel, brukar finnas med sammansättning 80% barkmull eller kodynga och 15-20% torv + eventuell sand.
Köp så mycket ni orkar och låt de osmarta köpa skräpet (95% torv)
Blomsterhandeln borde ju kunna köpa billigare hos grossist, men det är säkert nåt skummt där.
Det är väl därför man alltid får plantera om krukväxter som är köpta i blomsteraffärer.
Tycker det är fel att kalla folk för "osmarta" och "okunniga"
Snarare borde man kalla handlarna för Bedragare.
Jag var i en liten lokal blomsterhandel för några månader sedan för att syna deras utbud, jag passade på att fråga om dom kunde rekommendera nån bra jord. - Vips kom expediten ut med en påse jord som hon påstod var "Mycket bättre än stortillverkarnas jord. Enligt henne kom denna jord från nån mindre producent" Nyfiken på innehållet men med stor skepsis köpte jag en påse för 15:-
Innehållet var inte mkt att hurra för- Stora vassa stenar (möjligen rester från vintervägarna) och jorden var i stora klumpar.
Jag slängde allt bums!
Men är det inte ganska enkelt att se vad för typ/märke av jord man köper, dom får väl inte falskskylta påsarna vad jag vet.