Jag läser just nu om hur min plantering skall se ut. Det som just nu är fördörren är att jag gör gångar av begangnade gjutformar med plastgångar, där äppelträna skall stå blir mitten av två alufolibreddar troligen 0.4m +0,4m, plastbredden 1m och släpper genom regn men ej gräs, avstånd mellan träderna 0.5m till en början(mellan raderna0,4+1+0,4 i meter) och lutande åt söder med de som är i zon 7-8 i norr och zon 4-5 i söder (en Häck men zon 6-8 äpple träd med hårdklippta A2 träd för ympris och mosäpplen.För att få ännu varmare klimat. Kanske bark ovanpå plasten. Aluminifolien skall höja solmängden på sommaren. Gevetvis droppbevattning då allt växer på sandjord med biligaste "påsjord" till äpplena. Eftersom påsjorden är gödslad och kalkad så blir det bara höst gösling som jag ger och vad det blir utöver kali, fosfat samt mickro vet jag inte nu) Har fått ändra sorterna flera gånger då jag) inte fått rätt ympris i mängd och sort. Nästa helg hoppas jag ympa 40 B 491 sedan har jag 10 kvar till "resistenta" sorter som jag önskar men just nu ser det mörkt ut. Får väl okulera de jag har självi juli. Läser just nu Blomqvist nya äpplebok. Svårt med smaken då man läser andras berättelser om smak. Har ett tiotal sorter av dem om de tar sig men hur kommer de att smaka i min mun?? det är frågan?. Jobbet efter iordningställningen är att gå många gånger om dan och titta på träna och sedan blommen och fruktsättningen (om tre år kanske) sedan äta och göra mos ock torka m.m. (125 grundstammar har jag på tillväxt nästan alla B stam med ett 10 tal A2. Har lyckas få en orotad B396 att rota sig. En del klena ympar tar sig inte. Har ympat en del tre gånger och har långt till våren även om första krokusen blommade blå i dag. Utanför rabaten är det 50cm med snö som börjar att rinna bort. ( Ympade Persikor i dag på svagplommon som blir 3-4 m i framtiden om de klarar sig )??? någon som vet varför Comet krusade bladen i dag Kunde inte se något djur men larmet om extra uppsigt har gått??? Små träd gör man nog själv så får man dem som man vill ha dem. Lycka till. Grundstammar finns 25 tal på vissa bra planskolor.
--------------------
|