hejsan
CITAT (Tyr @ 22-03-2003, 17:13)
CITAT (Virgo @ 21-03-2003, 01:25)
Tycker det är fel att kalla folk för "osmarta" och "okunniga"
Snarare borde man kalla handlarna för Bedragare.
Okunnig är jag oxå i många ämnen, helt okunnig angående t.ex. orkidéodling, mm. mm.
Osmart tycker jag är man om man går på samma nit flera ggr, har själv gjort det och skäms inte för det.
Att köpa omärkta småpåsar med suspekt jord är osmart enligt min mening, men det kan ju bero på att jag kollar noga vilken jord som finns i påsarna.
CITAT (Tyr @ 22-03-2003, 17:13)
Jag var i en liten lokal blomsterhandel för några månader sedan för att syna deras utbud, jag passade på att fråga om dom kunde rekommendera nån bra jord. - Vips kom expediten ut med en påse jord som hon påstod var "Mycket bättre än stortillverkarnas jord. Enligt henne kom denna jord från nån mindre producent" Nyfiken på innehållet men med stor skepsis köpte jag en påse för 15:-
Innehållet var inte mkt att hurra för- Stora vassa stenar (möjligen rester från vintervägarna) och jorden var i stora klumpar.
Jag slängde allt bums!
Visst är en del handlare misstänkt bedrägliga.
Denne handlare blandade säkert till jorden själv i förrådet, med ingredienser från "mackjord" och dikesrens.
CITAT
Men är det inte ganska enkelt att se vad för typ/märke av jord man köper
För att lättare kunna avgöra så kanske det är bäst att ta lite jord ur påsen och känna och lukta på den.