CITAT (amaira @ 07-04-2005, 08:41)
ALL stordrift av många djur på liten yta, typ buruppfödning av pälsdjur, anser jag vara grym exploatering på deras bekostnad.
Och det ena behöver väl inte ta ut det andra?
Djurplågeri har grader.
Jag tycker inte att "liiite" djurplågeri ska tillåtas, med ursäkten att andra utövar MYCKET djurplågeri.
Jag vill förtydliga att jag på intet sätt godkänner djurplågeri!!!!!
Men då oberoende veterinärer kan påvisa att djuren mår BRA kan väl det inte ses som djurplågeri ELLER?
Vad som däremot kan vara tvivelaktigt är den keldjurshållning som är mycket mer svårövervakad och som bevisligen orsakar ett mycket stort antal djur oerhörda plågor. Katter, hundar, kaniner, marsvin, mm. hålls ofta på mindre ytor och i miljöer som är direkt skadliga för dem. Trånga lägenheter med en undermålig ventilation, små rasthagar, burar, och liknande. Och dethär har påtalats av många veterinärer under lång tid men ingen tycks bry sej om det.
dock vill jag med detta inte dra ngn av de tusentals ansvarskännande husdjursägare som sköter om sina djur på ett bra sätt i smutsen.
Rävar och andra farmdjur som tas bra omhand har ren luft, rent färskt vatten, mat på bestämda tider, med en sammansättning som skulle få vilken näringsexpert som helst grön av avund, tillräcklig plats att röra sej på och en god möjlighet till interaktion med andra artfränder.
All djurhållning ska övervakas och regleras av experter på området så att djurplågeri kan bekämpas effektivt.