Avalon: Underbart att läsa allt positivt du har skrivit om din sambo!!!
Du kommer att fixa till detta!!!
(Jag ger samma rekommendation till alla er andra som klagar på era respektive: LISTA upp ALLT POSITIVT .....)
Tillbaka till ruta ett: Hur skall du få honom att SE papperskorgarna, disken, toapapperet etc???
INTE VET JAG!!! Och inte tror jag på "mirakle-svar".... du måste... fel NI måste lösa detta tillsammans...
Du säger att han SER när du har städat.... och han ger dig komplimanger för detta. Vissa av er verkar tro att han bara låter bli... Själv TROR jag att han (i likhet med många av oss män) inte SER!!!! Givetvis går det att öva upp. (Man saknar inte kossan förrän båset är tomt. Man ser inte skogen för bara trä´n)
För att han skall bli bättre motiverad att se behöver han "få något tillbaks" en så kallad win-win-situation dvs ni upplever bägge att ni "vinner" eller INGEN förlorar. DU vet redan att DU skulle må bättre av att han agerade tidigare ??? HUR skulle han kunna bli en vinnare? (Du anser säkert: " Han vinner på att jag mår bättre" ??? VISST MEN hur kommer han till insikt om detta?? INTE genom att du säger det!!! ) Hitta på en lämplig "belöning"... och ta ETT STEG i taget...
Ett tips (du var ju orolig för att han inte KUNDE laga mat??) KANSKE kunde du be honom fixa frukosten själv åt er bägge (nu till helgen?) och då menar jag RUBBET!!! ÄVEN dukning, undanplockning etc.... och likaledes en festmåltid (även om det bara blir Makaroner och stekt falukorv...)
ge honom "förutsättningarna" (tex förberedelser av måltiden , att du vill ha frukost på sängen ((or whatever)) att HAN skall plocka undan, diska etc...
i gengäld kan du erbjuda dig att göra något ... (han kan ju få frukost på sängen på söndag...)
OCH INGA PEKPINNAR!!!
"Brödet var bränt..." "Fel duk" "Olika porslin"...."Kaffet var för svagt".....
MINDRE VIKTIGT just nu!!!
Men det var bara ett förslag.... ingen pantentmeducin...
LYCKA TILL!!