Jodu Helen, jag håller med om att dagen började lite segt, men sedan middagskaffet blev det sprutt serdu!
Då tog jag äntligen tag i havreskörden. Du har helt rätt Sassa, man putsar kornen efter tidningstorkningen. Vi som är på latsidan har en maskin för sådant. Man vevar runt ett par sextons stenblock så de glider mot varandra så man får av trycksvärta och ned mjölet. Idag vevade jag ihop ett par säckar fint rent havre. Nu blir det inget latmansbröd på morgnarna längre, här ska bakas riktigt fullkornsbröd!
Tur att jag hann med skottningen av våra fyra vägar också förresten. Så här på kvällen har ju närapå allt smält bort. Ibland har man tur att man hann med i tid!
Nu är det bara tio timmar kvar av arbetsdagen. Här ska göras tvål, tvättas byk, såpas golv, putsas lök och kärnas smör tills barna kommer hem från skolan. Jag har lovat dem alla fem en liten överraskning. Ikväll slipper de ta hand om korna och hönsen och får äta min hemlagade sockerkaka med vispgrädde framför brasan. Svärmor ska komma, och jag har just förberett hennes lilla rum så att de alla får en lugn stund tillsammans.
Det är skönt med lata semesterdagar som denna!
Cilla
--------------------
|