Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Att ha katt, utekatter
          susan.e
          Inlägg 13-04-2005, 21:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 5 130

Kanske det kan uppfattas som provocerande, men jag tror att katter ska få vara ute. Att ha innekatter uppfattar jag som djurplågeri. Vet att jag kanske är ute i blåsväder med den här uppfattningen, men ändå....
          Har haft katter i alla år, bor i glesbygd, men inte på landet, mindre bruksort. Det har hänt att de blivit påkörda av bilar, det har hänt att de råkat ut för rovdjur, det är skitsorgligt, men de, mina katter har ändå fått strosa runt och LEVT ett riktigt kattliv.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Latmask
          Inlägg 15-04-2005, 20:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Jag har sex katter som är utekatter. Vi bor på landet i en by med 14 invånare. Innan jag släppte ut katterna pratade jag med alla grannar, informerade om att jag hade katter som skulle springa ute och frågade om det var ok, samt bad dem komma till mig om det uppstod problem.

Innan bodde jag i Huddinge och hade då fyra katter som innekatter. De trivdes alldeles utmärkt - alla utom en. Henne hade jag tagit ut i koppel och hon fick därför smak på utelivet. Inne blev hon deprimerad.

Katter kan trivas hur bra som helst med att vara innekatter. En katt som inte varit ute längtar inte ut. Utekatter utsätts ALLTID för större faror än innekatter gör och bor man i ett farligt område så är det bättre att satsa på att inreda lägenheten i kubik för att glädja katten och skaffa kattkompis i stället för att släppa ut katten. Det är min fasta åsikt.

Det finns bilar, farliga saker att äta etc. Men det som är värst är människor. Det finns så f*bannat många elaka människor som njuter av att plåga katter. Jag har jobbat på ett katthem i flera år förut och historierna jag hört skulle göra er matt. Katter som blir slagna med baseballträ och kommer hem sönderslagna om alls, kattungar som slängs ut från bilar på motorvägen, grannar som häller bensin på katter och tänder eld på dem, katter som hittats fastbundna i en parkbänk, i picknickkorgar i parker och i korgar utanför köpcentrum.

Som kattägare har man ansvar för sitt djur. Och ansvar är inte att släppa ut den hej vilt i vilket område som helst och utsätta den för faror! Jag flyttade till landet specifikt för att ge mina katter möjligheten att vara ute eftersom det visst är berikande för katten att vara ute - och i rätt miljö är det även försvarbart.

Jag vill gråta när jag ser människor som släpper ut sina katter i städer, har själv sett katter bli överkörda! Naturligt är att springa fritt i naturen, äta råttor och vara sin egen herre om man nu ska ha det som argument. Naturligt är inte att springa runt på asfalterade vägar, äta mat på burk och skita i köpesand. "naturligt" lever de hemlösa katterna, och har de det bra? Skulle inte tro det.

Av mina katter har fem varit hemlösa förut. Fia hittades som kattunge inne i ett soprum. Någon har varit för lat eller snål för att kastrera sin katt och sedan fått kattungar de inte vill ha och inte vill ta ansvar för.

Hugo var vildkatt och var född av en tam kattmamma på Södermalm som någon slängt ut som sedan parat sig med en hankatt som någon tyckte skulle vara utekatt. Resultatet blev en kull vilda ungar. Alla dog utom Hugo.

Svea kom från en kattkoloni på Norra Stationsområdet i Stockholm. Ett par katter som ägarna tycker ska vara utekatter träffas och får ungar som ingen vill ta ansvar för, de samlas i ett område och efter ett par år uppgår det till femtiotalet katter. Dit kommer ungdomar för att träna sina kamphundar och katter hittas sönderslitna, vissa roar sig med att lägga ut förgiftat kött och dödar vissa av kattungarna.

Torsten och Freja var utekatter i storstaden. En dag beslöt sig ägarna för att åka på semester och sket i katterna. Tre månader var de borta och katterna hade ingen kattvakt, ingen mat. De fick klara sig på det grannungarna samlade ihop och det de fångade. Katterna blev omhändertagna och sedan omplacerade eftersom ägarna inte var intresserade. Syskon var det och båda okastrerade. Det var en fråga om veckor innan honan började löpa vilket hade lett till en kattkull syskon emellan.

Visst. Utekatter kan ha jättekul. Men det kan även ens småbarn ha om man släpper ut dem ansvarslöst. Släpp ut katten i rätt område under tillsyn, kastrerad och id-märkt. Det röstar jag ja för. Allt annat - nej.

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera

Inlägg i den här tråden
          susan.e   Att ha katt   13-04-2005, 21:37
          Ina   Jag blir då inte provocerad - har katter på samma ...   13-04-2005, 22:03
          susan.e   Så bra..läser i dagspressen om att de ska hållas i...   13-04-2005, 22:08
          Copycat   ..   13-04-2005, 22:09
          AvalonC   Även om det skapar oerhörd smärta när katterna för...   13-04-2005, 22:14
          susan.e   Copycat! Jag vet vad du menar med PUCKO! ...   13-04-2005, 22:22
          Exotic   Visst får man tycka som man vill och ha det som ma...   13-04-2005, 22:29
          Zitrus   Jag har en utegåar katt, han blir väldigt olycklig...   13-04-2005, 22:34
          hera   Bor man i lägenhet o då nära vägen förstår jag dom...   13-04-2005, 22:36
          Berith   Håller med dej helt! Blir nästan lite gråtig ...   14-04-2005, 06:25
          Boxer   Frih...   14-04-2005, 07:50
          mekare   som flera skrivit så tycker jag det beror på var o...   14-04-2005, 08:26
          renate   Jag bor i hus i ett villaområde nära skogen.Mina t...   14-04-2005, 09:32
          Sulawesii   Både min perser och min huskatt får gå ut. Men, do...   14-04-2005, 09:42
          Helen B   Kajsa katt får gå ut. Än så länge är hon ganska fö...   14-04-2005, 10:00
          Kattgräs   Ute eller inne? Beror på katten och boendet. D...   14-04-2005, 10:12
          Carina Josefsson   Jag vet vad ni menar med Pucko-katter! Vi hade...   14-04-2005, 10:24
          farbror B   [i]mm Min lilla kisse, Hampus fattade aldrig vad b...   14-04-2005, 12:22
          AvalonC   Hera... Din signaturgubbe är både cool och irrit...   14-04-2005, 12:29
          kryddan   Vår fyrbening är ute när vi är på landet - fast ha...   14-04-2005, 15:53
          Fenja   Irriterande blev det, när du la in...   14-04-2005, 16:00
          Gossen Ruda   Om fåglarna och dom som inte gillar att ha grannka...   14-04-2005, 16:26
          Virgo   Det blir att lägga in ett filter på AvalonC, så ma...   14-04-2005, 16:28
          Sulawesii   Ajajaj.... mitt redan så onda huvud.... :wacko: :...   14-04-2005, 16:31
          cic   Precis. Hur ska vi göra med hunda...   14-04-2005, 17:23
          Sulawesii   Jag tror att det skulle bli råttproblem i tätbebyg...   14-04-2005, 17:44
          pejori   EH???? är det grannen eller katten...   14-04-2005, 19:49
          Berith   Bussen är blå!   14-04-2005, 19:52
          Gossen Ruda   Råttornas antal kommer nog inte att ändras, domlev...   14-04-2005, 20:10
          Nutten   Jaha ja, då ska väl jag vara en av dem som är lite...   15-04-2005, 22:25
          Berith   Vem av oss som tycker att det är mest naturligt f...   16-04-2005, 07:45
          Latmask   Problemet är ju just det att i många miljöer kan k...   16-04-2005, 08:03
          Berith   Håller med dej i det här - fast totalt tvärtom...   16-04-2005, 08:17
          Nutten   Vem av oss som tycker att det är mest naturligt f...   16-04-2005, 09:12
          AvalonC   Asfat och bilar har människan bygg...   17-04-2005, 03:57
          peterinas   vi har 4 katter . timon 5 år allti...   17-04-2005, 09:37
          Snöflinga   Skaffar man ett djur, katt , hund, häst, kanin ell...   17-04-2005, 21:16
          zaaritha   När vi bodde i lägenhet hade vi katten inne. Men--...   22-04-2005, 20:58

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 11:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon