Jaha ja, då ska väl jag vara en av dem som är lite halvt emot utekatter. Såvitt jag vet är katten ett domesticerat djur och egentligen inte anpassat för utelivet i Sverige, särskilt inte i städer. Asfalt och bilar är bara några av de onaturliga saker som finns där. Jag blir mörkrädd när jag läser i tidningen om människor som ex har satt eld på en katt som befunnit sig utomhus osv. Förklara gärna det naturliga i det hela för mig.
Med tanke på den raggiga grannkatten som var utekatt och aldrig fick komma in utan sökte sig till oss, pappas ena katt som blev överkörd, min mor som fick två katter överkörda och en bortsprungen kastrat (överkörd? ingen vet, han var efterlyst lääääänge) så är jag milt sagt måttligt glad över utekatter.
Bor man ute på landet och det inte är några bilgalningar i närheten, då är det en helt annan sak. Bara katterna är kastrerade. På den punkten är jag benhård, det är oansvarigt att låta fertila katter kuta runt lite som de vill och bidra med oönskade kattungar (ja såvida alla inom området inte tycker det är okej och dessutom vet vart de ska göra av eventuella kattungar och då menar jag inte slå ihjäl dem eller sälja för en krona tassen). Ni har väl ändå sett statistiken över hemlösa katter? Alla sommarkatter? Jag tycker bättre om en stoooor inhägnad med träd och annat mysigt i där de kan få vara, förbundet med huset så de kan välja om de vill vara ute eller inne....
Innekatter förresten, det är INTE djurplågeri såvida katten inte lider. I sådant fall får man tänka om. Vissa katter passar inte som innekatter, men vissa katter passar heller inte som utekatter. Själv har jag en kompromiss med mina två - de har flera kattställningar från golv till tak, fri tillgång till innätad balkong MEN jag går också ut med dem i sele. Dock vill den ena inte gå ut annat än ibland och då nattetid och hon är ändå född i ett stall med fri tillgång till utelivet så att säga.
Kika gärna in på
kattstatus