Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Behöver råd om växthus/liten vinterträdgård, Technal Saphir, några erfarenheter
          fiffigafrun
          Inlägg 25-03-2003, 21:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

Skulle behöva råd o tips om ev framtida växthus/vinterträdgård, som börjat planera för och drömma om. Vill kunna använda detta dels som växthus för uppdrivning av plantor + lite övervintring. På sommaren till t ex tomatodling m m i någon form odlingslådor. Samt liten sittplats för fika och läsning av trädgårdstidningar m m. Är dock helnovis på detta med växthus...

Ytan är en del av altanen mellan 3 husväggar o två anslutande dörrar (en från garage/hobbyrum och en altandörr från vardagsrum, trätrallgolv med sand under i dag, ca 2,2x3,6 m = ca 8 kvm. Takhöjd i framkant ca 2,5 m bakkant ca 3 m. Taklutningen ca 15 gr, bör nog följa anslutande garagetaks lutning.

Nu till alla frågor:
          - Är ytan för liten tror ni för att få bra klimat därinne?
          - Behövs fläkt o vädringsfönster?
          - Kan man ha trätrallgolv om man bara tänkt använda som växthus o ej uppvärmd vinterträdgård? Och när kan man börja använda detta då i zon 6?
          - För uppvärmt alt måste platta gjutas med ev golvvärme antar jag?
          - Läget är sydväst sol fr 12-17 ca?
          - Vill helst ha glas för utseendets skull, måste man ha skuggväv eller likande då på sommaren?

För att ni lättare ska kunna komma med råd har jag lite bilder i mitt AoT album:
          http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...73&albumid=2672

Har tittat lite på en modell (se bild + länk nedan) som kallas för Technal Saphir med skjutdörrar. Har någon några erfarenheter av detta fabrikat?
          http://www.verandamastarna.se/

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fiffigafrun
          Inlägg 26-03-2003, 23:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

Ok, Kerstin nu hajjar jag vad du menade med Florum träväxthus på chatten. Inte säkert att jag kommer mig iväg till Umeå-mässan. Det är dessa du hade priser på alltså.

Nu upptäcker jag ju att Florum ligger ju i dina hemtrakter Kerstin! Berätta mera! Du känner dem säkert...

Min man tyckte de såg jättefina ut och lät mkt positiv, spec över priset som tydligen var rimligt. Men grund kostar ju också förstås. Hmm, kanske inte behöver vänta till 40-årspresent, kanske 35 års istället! Nu måste jag nog gå o vara lite extra social här... tongue.gif

Nu har jag mailat till info@florum.nu, blev så ivrig...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 22:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon