Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nu har jag fått mitt äppelträd sortbestämt, Kan du också se vilken sort det är?
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-09-2004, 20:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag ympade ett Katjaträd trodde jag när jag gick trädgårdsutbildning men när trädet satte frukt såg inte frukterna ut som Katja utan de såg ut såhär:

Äpplena är ätmogna nu och riktigt goda.

Är det någon som kan gissa sorten?

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pirum
          Inlägg 18-04-2005, 17:36
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

(drar upp gammal tråd)

Vi har också haft väldigt dåligt Oranieträd, 3 år på raken nu om jag inte minns fel. Andra träd har gått ok, eller ovanligt bra.
          Att träd missar 1 år är ju inget att hetsa upp sig över, men när det totalbommar två/tre år på raken...det är jag ju inte nöjd med. Fick kanske 10-15 äpplen förra året, så det blev ju en del, men den blommade klent. Trädet är nog satt tidigt 1940-tal, eventuellt tidigare (får fråga äldre släktingar märker jag nu).
          Har funderat på om det kan vara A2-stam, men det tror jag nog inte.

Jag har varit extremt försiktig med beskärning i år, och förra året beskar jag bara det jag kom åt utan stege, så då var större delen av trädet obeskuret. Det verkar ganska friskt trots allt. Finns hur många äppelträd i närheten som helst, biodlare också, kan inte vara pollineringsfel. Nåja, äldre träd kan ju vara lite lynniga. Som kompensation så har vi haft rätt bra Åkerö de senaste åren, från ett träd som ofta brukar varva goda år med rätt svaga.

Hoppas verkligen på bättre Oranieäpplen i år, för det är ju helt suveräna små godbitar smile.gif

Om trädet trots allt kanske faller för åldersstrecket så har jag åtminstone ympat det, till några vildaplar. För Oranie måste jag ha. Visst, man kan köpa Oranie, men det är INTE samma sak som att ympa kvistar tagna från äldre släktingars träd smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon