CITAT (Bjäbban @ 20-04-2005, 17:47)
Nuvarande Kunga hus har väl ingen makt????
Så just dom har vi väl inget att tacka för???
Själv är jag inte så glad att betala för deras lyxliv…
Hade gärna sett att vi skipa kungahuset!
Påven har jag liksom inget med att göra, betalar inget för honom och är inte katolik.
Alltså är det inte min sak om de vill ha en Påve eller ej…
Klart kungen har makt! Precis på samma sätt som media har makt. Alla har vi en manupulativ makt. Det är bara en fråga om hur man som individ använder den.
Tacksamhet... Ett relativt begrepp. Om du bygger ett hus till mig, så är jag givetvis tacksam. Men i nästa generation om mina barn bor kvar i huset och det visar sig att dina barn inte har någonstans att bo. Då tycker jag att det finns en tacksamhet som borde göra att mina barn hjälper dina barn på något sätt. Givetvis minskar värdet och tacksamheten med tiden. Men hur mycket? Vår kungs förfäders upptåg har helt klart inverkat på våra liv. Att inte förstå den tacksamheten är att inte förstå och ta ansvar för framtiden anser jag.
Ta 2:a världskriget tex. Utan USA/England hade vi troligen pratat Tyska eller Ryska idag. Om inte vi visar tacksamhet, vilket vi Svenskar normalt är rätt dåliga på. Så lär de få svårare att motivera sig för varför de skall hjälpa lilla Sverige i ett utsatt läge. Och då menar jag inte krig. Det kan vara internationell kriminalitet, narkotika el what-ever...
Vad det gäller Påven, så säger du att han inte gör dig något. Men där menar jag att han påverkar dig mer än Kungahuset. Det svider inte lika mycket i dina ögon, men under ytan står Påven och hans budskap/religion för mycket av det dagens feminism försöker angripa män och samhälle för. Dessa åsikter är utgör grundvärden i otroligt många människors liv.
Religion är jordens största maktfaktor. Det är dock svårt att avgöra om religionen i sig är i kontroll eller om det finns faktorer som styr över hur religionerna.
Dollarsedelns besmyckning anser ju många innehålla bevis för att religionen bara är ett verktyg att tygla befolkningen med.
\Roberth