CITAT
Ta 2:a världskriget tex. Utan USA/England hade vi troligen pratat Tyska eller Ryska idag. Om inte vi visar tacksamhet, vilket vi Svenskar normalt är rätt dåliga på. Så lär de få svårare att motivera sig för varför de skall hjälpa lilla Sverige i ett utsatt läge. Och då menar jag inte krig. Det kan vara internationell kriminalitet, narkotika el what-ever...
Ja, men om vi nu pratat tyska eller ryska idag... tror du verkligen du skulle reflektera över det på samma sätt som nu om det faktiskt varit så sedan 40-talet? Kanske t.o.m. Sverige haft ett större samarbete med Tyskland om så var fallet.
Säg att samhället i övrigt varit likadant som nu eller bättre... då ser jag inte så stor skillnad i vilket språk vi talar. Fast skulle nazismen fått råda i Sverige långt efter andra världskriget eller t.o.m. ännu idag skulle antagligen samhället inte vara allt för bra. Fast nu var det själva språket som jag talade om.

Hela resonemanget om "vad som skulle ha hänt om X och Y" hänt eller inte hänt är lite onödigt då man ändå inte vet hurudan utgång saker och ting fått efter det.
Alltså som exempel: Person A ger inte person B mat... Person B tror att detta har en dålig inverkan på situation och det har det också, på kort sikt. Men Person B kanske istället lär sig, p.g.a. matbristen, att själv skapa mat och därmed får person B det bättre på långsikt.
Effekten av Person A:s handlade blev kanske inte det som det kortisiktgt tycktes bli.
Fattar du vad jag försöker säga?
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)