CITAT (Eva i Skåne @ 27-03-2003, 22:42)
Jag hoppas att jag ska kunna ta hand om mina föräldrar den dag de inte klarar sig själv

Jag har aldrig arbetat "i vården" men däremot i många år arbetat med administration av kommunal äldrevård. Detta har gett mig stort förtroende för äldrevården och jag är inte det minsta orolig för att bli gammal med nuvarande äldreomsorg.
Men självklart finns det en och annan mindre lämplig där som på alla arbetsplatser. Och i några fall mycket olämpliga som vi sett i massmedia. Detta är dock undantag. Det handlar faktiskt om en verksamhet som pågår 24 timmar om dygnet 365 dagar om året i alla sveriges kommuner. Ställ det i relation till skandalerna. Därmed inte sagt att vanvård är acceptabel, bara att vi inte får glömma all den goda vården.
Min mamma är nu så gammal att hon tillhör kategorin "mycket vårdbehövande". (I en annan kommun än där jag arbetar.) Hon får mycket god vård av jätteduktig personal. Dock var det en incident med en nattpersonal på sjukhuset vars tålamod inte räckte till så som det borde gjort. När mamma berättade det funderade jag någon dag, sedan ringde jag den aktuella avdelningen på sjukhuset och informerade (inte anmälde, så allvarligt var det inte). Efter en dryg vecka kom det ett brev med många ursäkter och ett tack för att jag berättat så att de kunnat ta upp frågan med personalen.
Alternativet att jag själv skulle vårda min mamma skulle vara klart sämre. Inom vården är jag en amatör och har dessutom inte det tålamod och intresse som fodras. Det är bättre att proffsen vårdar och att jag får ha kvar rollen som anhörig.