Hejsan alla!
Kan tyvärr säga att detsamma gäller ÄVEN för norra norrland, här ser vi också en tydlig försämring efter nedskärningar...visst våra politiker säger att det finns lika många vårdplatser kvar.
Men fakta kvarstår att den omstrukturering de genomfört bara flyttar runt problemet.
Boenden stängs igen för att bli seniorboende och det blir allmer dementa som istället för ett GEMBO (gemensamhetsboende) får bo i en lägenhet i samhället med hemtjänst som enda insats... vilket resulterat i att vi har äldre som är ute på samhället och går... utan att ha en aning om var de är på väg (förstås ett tag efter de begett sig ut, då glömmer de lätt).
Som personal så trycker vi ju naturligtvis på våra biståndsbedömare om att vi inte kan tillgodose våra vårdtagare total trygghet ej heller anhörigas behov då de är oroliga för sin mor, far el vad det kan tänkas vara , vi vill få till stånd att man sätter in dörrlarm hos en del vårdtagare, förvisso kanske vi inte kan vara där på nolltid om man redan är ute på larm el förhåller sig en bit därifrån men chansen att det hinner hända något fruktansvärt minimeras ju markant. Som svar på vår påstötning får vi att det där ligger på vår chefs bord att ta beslut om.
Vi frågar chefen och svaret blir :
- Nej det har nog inte kommunen råd med, vi har så pressad ekonomi som det är....jag måste tänka budget
*sucka*
Det är så fruktansvärt att det får gå till så här...och jag tror inte det blir bättre utan snarare så blir det sämre, INTE för att vi som hemtjänstpersonal är ett sämre klientel...nej många av oss är undersköterskor och har jobbat på äldreboende innan omstrukturering...utan för att det blir för många skallar på oss var att ta hand om...PLUS att då man trycker på att få rätt hjälp så finns den inte att få.
Dementa ska inte bo i egen lägenhet med endast tillsyn nån gång per dag plus matlådor.... HELT FEL enligt min mening.
En som är dement ska ha rätt till advekat vård helst då på ett GEMBO där det finns dygnet runt service.
Tack för ordet!
P.S För alla er som orkat läsa så här långt önskar jag höra vad ni har för åsikter om just detta, finns mycket annat som försämrats...men man orkar snart inte tänka på det.
USKA inom hemtjänsten