Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera äppleträd, Trots kräftrisken
          Jörgen
          Inlägg 28-03-2003, 23:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 111

Kanske lite tjatigt det här, men om jag tar bort mitt kräftsmittade träd nu och planterar ett nytt under sommaren. Kan det gå? Eller måste jag vänta jag vänta till nästa år?

--------------------
          Lerzon 1.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 30-03-2003, 10:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej,

Aroma är ett tämligen friskt äpple. Kan få kräfta men tillhör inte de mest kräftbenägna. Det är en relativt ny sort (1940-talets slut), korsning mellan Ingrid Marie och Filippa. Ett trevligt växtsätt har det också - utbrett och villigt, med frukt både på sporrar och spjut.

Jag tror att stenkross är det bästa att lägga längst ned i gropen, ett ca 20 cm lager i en ganska vidsträckt grop. Sedan kan man lägga samma kross i tunnare skikt mellan att man fyller på blandningen av ny och gammal jord. På så sätt kan rötterna välja; några söker sig till de syrerikare stenkrosslagren, andra till den våtare och mer näringsrika jorden. När man vattnar rinner jord ned i stenkrosskikten, men där kommer alltid vara en annan jordstruktur än i den jord som består av ler och humus.

Om man ska blanda den befintliga lerjorden med grov sand eller ej har ju diskuterats här. Jag har haft bra resultat med grov sand + grus, som är det jag lätt har tillgång till där jag bor. Och sedan en stor mängd humusmaterial, gärna med löv som inte hunnit brytas ned.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon