Hej,
Aroma är ett tämligen friskt äpple. Kan få kräfta men tillhör inte de mest kräftbenägna. Det är en relativt ny sort (1940-talets slut), korsning mellan Ingrid Marie och Filippa. Ett trevligt växtsätt har det också - utbrett och villigt, med frukt både på sporrar och spjut.
Jag tror att stenkross är det bästa att lägga längst ned i gropen, ett ca 20 cm lager i en ganska vidsträckt grop. Sedan kan man lägga samma kross i tunnare skikt mellan att man fyller på blandningen av ny och gammal jord. På så sätt kan rötterna välja; några söker sig till de syrerikare stenkrosslagren, andra till den våtare och mer näringsrika jorden. När man vattnar rinner jord ned i stenkrosskikten, men där kommer alltid vara en annan jordstruktur än i den jord som består av ler och humus.
Om man ska blanda den befintliga lerjorden med grov sand eller ej har ju diskuterats här. Jag har haft bra resultat med grov sand + grus, som är det jag lätt har tillgång till där jag bor. Och sedan en stor mängd humusmaterial, gärna med löv som inte hunnit brytas ned.
--------------------
|