Diskussionen gällde inte att överdosera läkemedel utan vilka biverkningar det ger vid " normal "dos.
Att inte överdosera östrogenpreparat var just det som jag menade att man inte gör om man får det under kontroll via sin läkare. Att själv experimentera med andra okontrollerade preparat skulle jag aldrig göra, oavsett om det är " naturliga " som sojabönor ( som någon skrev om).
Sojabönorna ska tydligen innehålla något östrogenliknande , och visst jag äter sojabönor ibland men att använda det utan kontroll i stället för medicin ? Nej aldrig i livet!
Om man däremot tog reda på hur sojabönor påverkar östrogenhalten i kroppen och utav detta kom fram till hur mycket sojabönor just jag skulle behöva äta ( och hur man vet att innehållet av östrogenpreparatet är konstant i alla sojabönor) så skulle jag , under läkarkontroll,kunna tänka mig att prova det. Men , jag vill naturligtvis också veta om det finns några biverkningar. Då måste det också undersökas.
Allt detta görs när man tar fram ett läkemedel/godkänt naturmedel. Att ta fram ett läkemedel kan ta 10-20 år innan man får tillstånd att släppa ut det på marknaden. Det kan fortfarande ge biverkningar men eftersom det är registrerat hos Läkemedelsverket så tas alla rapporter om biverkningar om hand och utreds.
Vilka mer biverkningar, än en underlig hudfärg , betakarotenet ger vet jag inte. Men det kan ju vara med det som med så mycket annat att man inte upptäckt det ännu.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|