CITAT (amaira @ 24-04-2005, 10:25)
Titta här t.ex.
artikel i aftonbladetI läkemedlen är innehållet känt och dokumenterat
I växterna finns "allt möjligt" en del ännu inte känt, än mindre dokumenterat. Även i de s.k. läkeväxterna.
I dem saknas
kontrollen! och - precis som mamamaggan skriver - även seriös lagstadgad uppföljning av resultat och eventuella biverkningar.
Är det någon som tror, att de som lanserar naturmedel, inte är ute efter ekonomisk vinning? Ha, säger jag om det i så fall.
Inom den branchen finns dessutom större utrymme för "självutnämda experter" och rena bluffmakare, i och med att det finns utrymme för det.
Många hänvisar till en lång tradition av användande, som garanti för dess verkan inklusive ofarlighet.
Repris:
Remifemin är inte oprövat.
Det har använts i minst 30 år och än har man inte hittat någon som drabbats av några allvarliga biverkningar.
Det är godkänt som Naturläkemedel och får skrivas ut på recept av din gynekolog. (utbildad läkare)
Innehållet är känt och dokumenterat och nej jag tror så klart inte att någon jobbar utan tanke på ekonomisk vinning...inte heller Astra, Pharma m.fl
Men man ska inte blanda ihop äpplen med päron... att man "förr i tiden" använde växter som man numera vet är giftiga... det är väl som att jämföra "åsnetaxi" med dagens Mercedesbilar.
Utvecklingen och forskningen går tack o lov framåt.
"lång tradition av användande som garanti"...
det är väl genom "användande" som man lär sig om ett medel..vare sig det är från naturen eller syntetiskt tillverkat... har önskad verkan och ev. biverkningar. Jag har själv varit "försökskanin" en gång.
Sedan så vet vi ju alla att läkemedelsföretagen "smörjer" doktorerna med diverse "presenter"...t.ex utlandsresor är inte så ovanligt.
Till sist...oavsett man väljer naturläkemedel eller syntetiskt framsällda så är väl det viktigaste att vi upplever att medlet ger önskad effekt och att vi inte behöver må dåligt pga olika biverkningar
PS: maken fick obotlig skada i ena ögat...detta av ett receptbelagt sulfapreparat.