Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fruktträd, Gödsla hur mycket och med vad?
          JonasQ
          Inlägg 24-04-2005, 11:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

Att man inte ska gödsla sina fruktträd efter midsommar har jag förstått men hur mycket kan man/ska man gödsla före? Och med vad, vad är det träden främst behöver? Hittils har jag satt aska och gräsklipp/löv under träden och vattnat bladen med nässelvatten 1-2 ggr per år. Detta både som gödning och biologisk bekämpning. Jag vill i första hand få mina träd att växa (de är små ännu) och inte tvinga fram en massa frukt.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 24-04-2005, 11:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Exakt vad de behöver får man veta om man gör jordanalys, men jag tycker sällan att det är nödvändigt i våra trädgårdar. Odlarna säger att det ofta är brist på magnesium, men jag tycker mig inte se sådana brister i träden.

Det du gjort är en utmärkt gödning. Jag brukar använda det jag har till hands och mylla ned en hel del löv under kronan också så att maskarna gillar rotområdet och marken inte torkar ut så snabbt. Oftast blir det en blandning av löv, ko- eller hästgödsel, lite benmjöl, aska, grönklipp. Och vatten när det är torrt förstås. Nässelsprutning på bladen är mycket bra att komplettera med.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          JonasQ   Fruktträd   24-04-2005, 11:05

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 04:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon