Tack för ett positivt svar... trädet är väldigt litet än, inte mycket att ta kort på. Det är dessutom nästan för "mycket" ympar, en del får jag nog klippa bort, det kommer att bli för trångt annars. Och så klippte älgen och rådjuren ner det under vintern

Fick ta bort toppskottet, vilket jag ju ändå planerat...men nu fick jag ta av det för nära ett par andra grenar. Men hoppas det läker, annars har jag en möjlighet att kapa lite längre ner. Ska se efter löven kommit hur trädet ser ut, kanske blir det några kort när det börjat slå ut (så man ser grenarna).
Jag har på senare tid tittat alltmer på hur vildvuxna aplar ser ut. Vi har ett par vildäppelträd nära oss som är (min uppskattning) minst 50 år, och de ser fantastiska ut. Det ena har dock blivit undanskuffat av andra träd på senare tid. Inte vår mark så jag kan inget göra med det. När jag fått ordning på det här "ympträdet" så ska jag försöka beskära det så lite som möjligt. Mest för att testa, vi har mer äppelträd och äpplen än vi kan käka ändå, ympar för att det är kul, inte främst för att få mer äpplen att lagra.
Vi har förresten ett Cox Orange på ca 30 år som först förfrusit, sedan ätits av harar, ständigt trakasserats av rådjur och älgar, och under sina första 10 år växte mycket ynkligt. Barken har varit sprucken ända sedan en älg lekte med trädet en kall vinterdag. De senaste 10 åren har det dock vuxit bra, och gett fint med frukt. Avklippta grenar vallar över fint.
Dock, jag oroar mig för att det har kräfta

Cox Orange är ju känsligt, och det står i aningen blöt lerjord.
Så här ser det ut på stammen, alldeles under första grenen.

(Taget med min mobil, det blev inte så bra)
Detta såret är väldigt gammalt, och det har inte lyckats läka. I kanterna på vallningen såg jag samlingar av små röda ägg. Har glömt bort vilket skadekryp det skulle vara...fast skrapade bort dem med kniv och avlivade med t-sprit.
Detta Cox Orange är förresten köpt, inga andra sorter inympade.
På "nyare" grenar finns inga konstigheter, förutom att barken ofta spricker någon millimeter, längs med grenen.
Sorry att jag "kapar" Åsas tråd med mina egna bekymmer, men vi har så många trådar ändå här, jag vill ogärna starta nya