Efter en intensiv trädklättrarperiod trodde jag att kroppen skulle klara bra att stå upp på mässan i fyra dagar - men icke. Det är något särskilt med att stå och gå inomhus. Man får ont på diverse ställen.
Men kul var det! Jag tycker bättre om dispositionen av Älvsjös mässa än den som hölls i Sollentuna, men om besökarna kommer vara 60 000 och fler som i år får de vidga ytorna och öppna en hall till. Vissa stunder på dagarna var det definitivt för trångt.
Förutom att det är roligt att stå i monter och träffa gamla och nya människor med samma intressen, så gillade jag Öknaskolans vårlandskap med blommande häggmispel, körsbär och fågelljud, samt den mindre granskogen i den runda montern. I mina pauser gick jag till dem och andades. Särskilt att få en paus för öronen och få gå på mjukare underlag är skönt.
Jag gjorde det jag oftast gör på mässan - diskuterar och svarar på trädfrågor, får idéer om nya artikeluppslag, går på ett föredrag, köper en Silkysåg, lite ympmaterial och böcker. Det var länge sedan jag köpte andra växter än träd och trädmaterial på mässan... Jag orkar inte med att köpa andra växter också.
Men jag snackar också alltid med biodlarna, clematis- och rosfantasterna och några av de andra som är lika fanatiskt intresserade som jag, fast i andra växter. Nytt för mig i år var att få se ansiktena på er här på odla.nu. TACK till er som kom till Trädmästarnas och Pomologiska Sällskapets montrar!
Hoppas att äpplet Gloster och äppeljuicen vi bjöd på smakade bra.
--------------------
|