CITAT (Tesa @ 14-04-2005, 22:57)
Nä...det där är väldigt förlegat...mina kor står i vad som benäms kostall...sen finns det grisstallar också...fårstall...getstall...
Stallgödsel är detsamma som naturgödsel kan man väl säga...växtdelar som är körda genom ett djurs matsmältningssystem....funkar säkert lika bra med kanin och marsvinsskit också...
Eftersom grisar och höns är"allätare" så är deras gödsel lite "starkare" och luktar oftast mer...
Du menar alltså att stallgödsel och kogödsel är samma sak? Jag trodde att hästar och kor bajsade ut olika näring och att det var jätteviktigt att ha hästgödsel på vissa plantor och kogödsel på andra.
Jag har hittat säckar med kogödsel men inte "stallgödsel". Trodde att rosor t.ex. ville ha skit från hästarnas gödselstack men om det går lika bra med brunnen koskit hänger jag med bättre. Men varför inte skriva lite tydligare i böcker/tidningar att "kogödsel" funkar lika bra som "hästgödsel" - om det nu gör det, hästarnas gödselstack innehåller väl en hel del mer halm än kornas och då är väl inte näringsinnehållet detsamma?