Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flytta gullregn och avenbokträd?, Kan man flytta större träd?
          Ankan
          Inlägg 26-03-2003, 18:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 985

Jag har "fått" ett gullregn av min syster och ett avenbokträd av min mor (snäll familj, va?). I bägge fallen är träden ca 2-3 m höga. Problemet är att dom står på deras tomter. Min fråga nu är om man KAN flytta dessa och hur man i så fall bär sig åt.

/Andreas

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Marie zon3
          Inlägg 31-03-2003, 08:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 328

Hejsan,

Jag skulle prova i alla fall! Jag har läst någonstans att om man har tid på sig kan man beskära rötterna i en ring runt trädet så stort som det du skall gräva upp sedan. Sedan låter man detta så kvar en tag (en säsong?) så att bildas små fina rötter i utkanten av hålet. Detta för att underlätta för etableringen på nya stället.

Annars är det väl bara att gräva så stort hål du orkar dock minst 80 brett och 60 djupt (antagligen större). Gräva upp på gamla stället och flytta fylla på med god jord och vattna ordentligt första säsongen. Om det är blåsigt kan du behöva staga upp med några pålar.

Jag har själv bara flyttat buskar men det har gått bra! Jo, jag flyttade en 2,5 m hög rotskott av ett körsbärsträd och det verkar gå bra (har stått en säsong). Där var det bara en grov rot från gamla trädet som vi grävde av. Det hade en del små rötter på sig.

Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon