Gräva ner direkt i rabatten verkar i och för sig rätt smidigt, och skurupsborren var en lysande idé, men samtidigt känns det lite meckigt att behöva borra hål i jorden om man får för sig att man vill gå ut och tömma komposthinken. Lättare att bara lyfta på locket, kanske en blandning med att både mata komposten och att gräva ner direkt i rabatten kan funka.
Myror och råttor vill jag ju helst slippa, men mina katter har visat att de klarar av att jaga råttor. En morgon för ett par veckor sen låg en stor och stendöd råtta på hallmattan., eftersom jag har kattlucka väljer jag att tro att de tog den ute och bar in den. Äckligt men samtidigt blev jag lite stolt över dem! Och grannen som hade haft problem med råttor vid sin kompost var överlycklig. Fast de sägs ju att om man ser en råtta kan man vara säker på att det finns många fler i närheten så trots att grannen hävdar att de nu har råttfritt så kollar jag alltid hallmattan när jag kommer upp på morgonen.
Hittills har de två katterna (10 månader gamla, kastrerade hannar) tagit in en råtta och en skogsmus och det är äckligt men ändå ok. Bävar för när de blir fåglar istället, hemskt att se när katter leker med och dödar fåglar, bryter en vinge och sen bollar runt. Men samtidigt häftigt att se de två små svarta pantrarna när de är ute på koncentrerad jakt, men bara häftigt innan de har lyckats fånga nåt, sen blir det skräckfilm istället.
/psykot
--------------------
psykot - zon 2-3 sthlm/älvsjö (är det 2 eller 3?) och kattgrabbarna snyggo & vilding
|