CITAT (netaave @ 29-04-2005, 11:21)
CITAT (Scrollan @ 28-04-2005, 22:26)
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2005, 22:25)
En student är en person som läser vid universitet eller högskola. Om man gått ut gymnasiet och är behörig för högskola/ och kommer in / är man inte, men blir man snart, student

Men det är många som "bara" gått ur gymnasiet som kallar det för att "ta studenten" med mössa, fest och allt.
Jag tycker din inställning är snobbig Scrollan!
Vad var det för skillnad mot när du gick ut då, vad jag vet så är det bara skolformen som bytt namn, kunskaperna är väl dom samma vare sig man gått ut gymnasiet eller läroverket. Att det sen har tillkommit fler grenar i utbildningen är väl bara positivt, det ger väl fler chansen till högskolan och det är väl precis vad Sverige behöver idag, välutbildat folk med höga löner när skatterna ska räcka till allt mer.
Snobbig?
Då har du tolkat mitt inlägg helt fel.
Hmmm, jag har inte någonstanns diskuterat dagens gymnasieskola, men jag håller definitivt med dig om att det är bra att den har breddats så att fler har chansen att studera vidare.
Läroverket kan jag tyvärr inte uttala mig om, eftersom det var före min tid. Då jag gick i skolan hette det gymnasiet, och gör så fortfarande.